928

Porsche  928

Met het project ‘K’ werd in 1971 en 1972 de grondslag gelegd voor wat later de 928 zou worden. Fuhrmann, de toenmalige topman, wou Porsche als merk hogerop hebben, en was ervan overtuigd dat hiervoor niet alleen krachtige en sportieve modellen nodig waren, maar dat men ook moderne, luxueuze en elegante GT toerwagens moest produceren. Men begon onmiddellijk met het schetsen, en reeds in 1973 werd een model op ware grootte aan de aandeelhouders van Porsche voorgesteld.

Afbeeldingsresultaat voor porsche 928Het was een vernieuwend ontwerp. De motor, een nieuw onworpen watergekoelde V8 uit aluminium, kwam voorin, en de versnellingsbak met aandrijving achterin. De transaxle aandrijflijn was gelijk aan die van de 924, alleen zat de transmissie nu voor het differentieel.

Na heel wat aanpassingen en uitvoerig testen werd de porsche 928 dan uiteindelijk in 1977 op het autosalon van Geneve voogesteld. Met zijn strakke wigvormige lijnen, inklapbare koplampen en geintegreerde voor- en achterbumpers was dit een auto die heel wat belangstelling wekte bij pers en publiek.

De eerste 928 reeks werd geleverd met een 4.5l V8 motor, uitgerust met een Bosch brandstofinjectie en was 240 pk sterk, voldoende voor in die tijd ongekende prestaties. Hij haalde moeiteloos 225 km/u, en vanuit stilstand naar 100km/u ging in minder dan 7 seconden. Het interieur was voorzien van alle luxe en comfort. Om het totaalgewicht te beperken werd aluminium gebruikt voor de deuren, motorkap en wielkasten.

Al deze elementen samen maakten van de 928 een uitzonderlijke en prestigieuze wagen. De journalisten waren dermate onder de indruk van de Porsche 928, dat hij in 1978 werd uitgeroepen tot ‘Auto van het jaar’.

 

 

Porsche 928 S – S2 – S3

De 928 S verscheen in 1979 en onderscheidt zich uiterlijk van de gewone 928 door de spoilers vooraan en achteraan. De motorinhoud werd verhoogd tot 4.7l, en het vermogen steeg tot 300 pk.

Afbeeldingsresultaat voor porsche 928 SVoor het modeljaar 1984 werd een verbeterde S2 uitgebracht. Door het toepassen van een nieuw injectiesysteem leverde de motor nu een vermogen van 310 pk, en werd een topsnelheid van 250 km/u bereikt.

In 1985 werden de laatste verbeteringen aangebracht aan de S reeks. Deze variant wordt ook wel eens de 928 S3 genoemd. De belangrijkste wijziging was een vergroting van de cilinderinhoud naar 5.0l, en nieuwe cilinderkoppen met 4 kleppen per cilinder. Andere verbeteringen bestonden uit een gewijzigde afstelling van de ophanging, krachtigere remmen, een LH jetronic injectiesysteem en aanpassingen aan de uitlaat.

Afbeeldingsresultaat voor porsche 928 s4Porsche 928 S4

De 928 S4 maakte zijn debuut halverwege 1986. De meest opvallende aanpassing was ongetwijfeld de ingrijpende facelift. De nieuwe voor- en achterbumpers met gewijzigde lichtunits gaven het geheel een sportievere en modernere look.

Net als bij de 928 S werd ook de motor verder doorontwikkeld. Het vermogen klom daarbij op tot 320 PK, en het koppel bedroeg nu 430 Nm.

Overige aanpassingen bestonden uit een nieuwe koppeling voor de modellen uitgerust met een manuele versnellingsbak, en een zwaarder uitgevoerde koppelomvormer voor de versies met automaat.

Gerelateerde afbeelding

In de loop van 1988 werd het gamma aangevuld met de 100 Kg lichtere Club Sport versie. Deze was enkel verkrijgbaar op het Europese vasteland en in de Verenigde Staten.

Porsche 928 GT

Afbeeldingsresultaat voor porsche 928 gt

De 928 GT kwam op de markt in de lente van 1989. Deze versie met een herziene 5.0 liter motor was enkel leverbaar met een manuele versnellingsbak. Door het extra motorvermogen en allerlei bijkomende maatregelen om het gewicht enigszins in te perken (waaronder het achterwege laten van een aantal luxe accessoires), werden de prestaties nog net iets beter.

Op het einde van het modeljaar 1991 werden zowel de 928 GT als 928 S4 versie uit het gamma gehaald en vervangen door de ultieme 928, de 928 GTS.

 Porsche 928 GTS

Afbeeldingsresultaat voor porsche 928 gts

De Porsche 928 GTS kreeg een 5.4 liter motor met een vermogen van 350 PK. Deze versie is te herkennen aan de welvend uitlopende achterwielkasten, de achterspoiler in koetswerkkleur, en de velgen van speciaal lichtmetaal. Het was niet zozeer een sportwagen, wat het grote publiek nu eenmaal vindt dat Porsches horen te zijn, maar meer eerder een super 2+2 GrandTurismo.

De laatste 928 GTS rolde van de band in 1995. Hiermee kwam een einde aan het Porsche Transaxle tijdperk.

Speciale versies

928 Weissach:
De beperkte ‘Weissach’ uitvoering was in 1982 enkel verkrijgbaar voor de Noord Amerikaanse markt. Alle 205 exemplaren hadden de kenmerkende champagne metaalkeur met bijpassende geborstelde lichtmetalen velgen, een tweekleurig lederen interieur, een exclusief identificatieplaatje met vermelding van het productienummer, en een 3-delige bagageset.
De ‘Weissach’ optie was eveneens beschikbaar op de 911 in 1980- en 924 in 1981.

928 S 50j jubileum editie:
Deze versie van de 928 S werd uitgebracht ter ere van het 50-jarig bestaan van Porsche als autofabrikant, en was niet verkrijgbaar in Canda en de VS. De bekleding van het interieur bestond uit een kombinatie van (wijn)rood leder en gestreepte stof. Op de voorzetels pronkt een geborduurde handtekening van Ferry Porsche.
Er werden slechts 140 exemplaren van deze reeks geproduceerd, allen in de kleur meteor metallic.

 

Specificaties

 

Technische gegevens:

928 928 S 928 S4 928 GT 928 GTS
CC 4474 4664 4957 4957 5397
Vermogen (pk/tpm) 237/5250 295/5900 316/6000 325/6200 345/5700
Koppel (Nm/tpm) 363/3600 380/4500 430/3000 430/4100 500/4250
Topsnelheid (km/u) 229 245 274 274 275
0-100 km/h (s) Onbekend 6,2 5,9 5,8 5,7
Gewicht (kg) 1451 1450 1550 1580 1600