968

 

Porsche 968

Het ontwerp van de Porsche 968 werd oorspronkelijk gestart onder de naam 944 S3. Omdat er tal van nieuwe onderdelen gebruikt werden en om commerciele redenen heeft Porsche tijdens de ontwikkelfase ervoor gekozen deze naam te veranderen naar 968. De productie verhuisde van de VW-audi fabrieken in Neckarsulm (waar de 924 en 944 gebouwd werden onder Porsche licentie) naar de eigen fabriek in Zuffenhausen.

Afbeeldingsresultaat voor porsche 968

De 968 kreeg een motor die een doorontwikkeling was van de 944 S2 3-liter motor. Er werden een aantal vernieuwingen aangebracht waaronder het toepassen van variabele kleptiming (variocam), een geoptimaliseerd in- en uitlaatsysteem, en ook de afstelling van de motorsturing/electronica werd verbeterd waardoor deze nu 240 PK sterk werd.

De 968 was toen de krachtigste niet-drukgevoede 4-cylinder motor die ooit in een productiewagen werd aangeboden. Als koper had men de keuze tussen een manuele bak met 6 versnellingen of een automatische Triptronic transmissie, en net zoals bij de 944 kon men kiezen tussen een coupe en cabriolet uitvoering.

Afbeeldingsresultaat voor porsche 968 cabrioHet koetswerk en chassis zijn grotendeels gebaseerd op dat van de 944. Door een aantal stijlelementen van de 928 en de 993/911 (die pas later verscheen) toe te passen kreeg het geheel een modernere look.

 

Porsche 968 CS

De uitgeklede Club Sport uitvoering werd in 1992 aan het gamma toegevoegd. Het was een voor straatgebruik geschikte race versie, die onder andere voorzien was van race-kuipzetels , een stuggere en verlaagde ophanging, alsook bredere wielen en banden.

Afbeeldingsresultaat voor porsche 968 csHet interieur werd ontdaan van alle luxe om gewicht te besparen. Hij was een kleine 20% goedkoper dan de gewone versie, en enkel leverbaar in zwart, rood, geel, (maritim)blauw of wit.

 

Speciale versies

Turbo S:
Porsche heeft gedurende een korte periode een drukgevoede versie van de 968 geproduceerd. Van dit model, de 968 Turbo S, werden 15 stuks gemaakt. Er werd gestart van de bestaande 968 3.0 liter motor, maar in plaats van een 16-kleps cylinderkop werd de 8-kleps cylinderkop van de 944 turbo S gebruikt. Met een vermogen van meer dan 300 pk bereikte hij vanuit stilstand de kaap van 100 km/u in 4,8 seconden. De topsnelheid bedroeg 290 km/u.

Afbeeldingsresultaat voor porsche 968 s

Turbo RS:
Van bovenvermeld model is ook nog een race uitvoering verschenen, de 968 Turbo RS . Deze werd speciaal ontwikkeld voor de Duitse ADAC GT racing series. Het vermogen werd opgedreven naar 350 pk, en de sprint van 0 tot 100 was klaar in 4,4 seconden. Helaas is de kans dat u deze wagen op de wegen tegenkomt zeer klein. Er werden er slechts 4 exemplaren gebouwd, een rode, een gele, een zwarte en een witte.

Afbeeldingsresultaat voor porsche 968 rs

Specificaties

 

Technische gegevens:

968 968 CS
CC 2990 2990
Vermogen (pk/tpm) 240/6200 240/6200
Koppel (Nm/tpm) 305/4100 305/4100
Topsnelheid (km/u) 255 255
0-100 km/h (s) 6,5 6,4
Gewicht (kg) 1370 1320