944

Porsche 944

De Porsche 944 (type 1) werd in 1981 geïntroduceerd. Op dat moment had hij als krachtcentrale een 4-in lijn 2500cc motor waarvan het ontwerp afstamde van de Porsche 928 V8 motor (en waarvan men de helft had genomen). Desondanks waren weinig onderdelen uitwisselbaaar met deze grotere motor. De carrosserie werd gebaseerd op de succesvolle 924.

Afbeeldingsresultaat voor porsche 944 cookie cutterDe meest opvallende verschillen aan de buitenzijde waren de verbrede voor- en achterspatborden en de achterklepspoiler (die ook al gebruikt werd op de 924 Turbo). Daarnaast waren er ook nog een hele reeks kleinere wijzigingen. Het interieur bleef hetzelfde, op de bedieningsknoppen van de airco na.

Tijdens het modeljaar 1985 onderging de 944 zijn eerste grote wijzigingen (type 2). Het interieur werd volledig hertekend en kreeg een ovaalvormige klokkenwinkel. Reden waarom dit type bij de Engelstaligen dikwijls omschreven wordt als “oval dash” type. Ook de deurpanelen wijzigden, verwarmings- en airco unit werd verbeterd en de radioantenne kreeg een plaatsje in de voorruit.

Op technisch vlak wijzigde er eveneens het één en ander. Een zwaardere alternator (115 ipv 90Ah), een groter oliecarter, nieuwe aluminium ophanging, grotere tank en gewijzigde starter. Ook de ophanging van de transaxle werd aangepast om trillingen en geluid te reduceren. In optie werden nu ook elektrische en verwarmbare zetels aangeboden. Voor de “cookie-cutter” velgen die op type 1 gemonteerd werden, kwamen nu de “phone-dials” of telefoonvelgen in de plaats.

Vanaf 1987 werd het mogelijk om in optie 2 airbags en ABS te laten monteren. Hierdoor werd ook de ET waarde aangepast op alle wagens (van ET23 naar ET52) om de ABS te kunnen monteren.

 

Porsche 944 Turbo

De 944 Turbo zag het licht in 1985, ook gekend onder de typebenaming 951 (en 952 met het stuur rechts).
Op de 2.5L motor werd er een turbo met intercooler gemonteerd waardoor het vermogen steeg tot 220 Pk. De turbo had de eerste motor ter wereld waarin gebruik gemaakt werd van een keramische bekleding om de inwendige temperaturen naar beneden te brengen. Daarnaast waren er nog meer dan 30 andere wijzigingen nodig om de grotere belasting en warmteontwikkeling op te vangen.

Afbeeldingsresultaat voor porsche 944 turbo

Ook andere zaken werden gewijzigd ten opzichte van het basismodel, zoals een meer aërodynamischere voorbumper, een verstevigde versnellingsbak, bredere wielen, en een stuggere ophanging.

In 1988 kwam de 944 Turbo S ten tonele, die door onder andere een grotere turbo, een aangepaste motorcomputer (of DME) en sodium gekoelde uitlaatkleppen een vermogen van 250 Pk ontwikkelde met een koppel van 339 Nm.

Afbeeldingsresultaat voor porsche 944 turbo s

De 944 Turbo S was op dat moment de snelste in serie geproduceerde 4 cilinder in lijn ter wereld. Om het geheel veilig op de weg te houden was er ook intensief gesleuteld aan de ophanging. Zo werd hij voorzien van instelbare Koni schokbrekers, progressieve veren, zwaardere torsiestang achteraan, etc.

 

Porsche 944 S

De 944 S werd als eerste binnen het 944 gamma uitgerust met een 16 kleppen motor. Deze had als basis dezelfde 2.5 liter motor maar werd voorzien van een nieuwe cylinderkop met dubbele nokkenassen. Het vermogen steeg daarbij van 163 pk naar 190 pk.

Afbeeldingsresultaat voor porsche 944 s

De S versie kreeg eveneens een versterkte transmissie en de versnellingsbak van de 944 turbo, maar met een kortere eindverhouding zoals bij de normale 8-kleps versie. Optisch onderscheidt de 16 kleps-versie zich enkel door de letter S op de achterzijde, en door de ’16 Ventiler’ vermelding op de zijstrips, ter hoogte van de voorste spatborden.

 

Porsche 944 S2

Naast de turbo versie werd de S2 door velen aanzien als de ultieme 944. Deze was zowel verkrijgbaar in coupe uitvoering als in de zeer geslaagde cabriolet variant. De voorbumper en spoiler onder de achterbumper zijn identiek aan die van de 944 turbo.

Afbeeldingsresultaat voor porsche 944 s2

Hij beschikte over een 3.0 liter 4-cylinder motor met een vermogen van 211 PK waarbij net zoals bij de andere 944 uitvoeringen ook gebruik werd gemaakt van balansassen om motortrillingen tegen te gaan. De 944 S2 werd eveneens voorzien van een aangepaste transmissie die beter afgestemd was op het vermogen en het koppel van de motor.

Vergeleken met de 2.5 liter turbo was de S2 motor beschaafder. Hij sprong minder agressief met het vermogen om en was daardoor volgens velen beter geschikt voor dagelijks gebruik.

De S2 werd geproduceerd tot 1991 en was de laatste uitvoering van de 944.

 

Speciale versies

 

Specificaties

 

Technische gegevens:

944 2.5l 944 2.7l 944 S 944 Turbo 944 Turbo S 944 S2
CC 2479 2681 2479 2479 2479 2990
Vermogen (pk/tpm) 163/5800 162/5800 187/6000 220/5800 250/6000 211/5800
Koppel (Nm/tpm) 205/3000 225/4200 230/4300 330/3500 351/4000 280/4000
Topsnelheid (km/u) 222 220 227 245 259 240
0-100 km/h (s) 8,3 8,2 7,9 6,3 5,9 7,1
Gewicht (kg) 1180 1290 1300 1280 1225 1350