924

Porsche 924

De Porsche 924 werd geintroduceerd door Porsche AG in 1976 en bleef in productie tot 1988. De 924 was bedoeld om de 914 als instapmodel te vervangen in het gamma. Hij betekende tegelijkertijd ook het einde voor het 912 model. Het was het eerste Porsche model dat in productie ging wat werd aangedreven door een watergekoelde en voorinliggende motor. Ondertussen hadden ze ook reeds plannen op de tekentafel liggen voor een groter gelijkaardig model, de 928.

Het voorin plaatsen van de motor gecombineerd met de aandrijving van de achterwielen was een vrij veel gebruikte configuratie bij andere constructeurs op dat moment, maar was ongewoon voor Porsche. Tot dan hadden ze steeds luchtgekoelde boxermotoren gebruikt die achteraan of centraal opgesteld waren.

De eerste officiele voorstelling van de 924 vond plaats in november 1975 in de Camargue, gelegen in het zuiden van Frankrijk, en meer bepaald in de haven van La Grande Motte.
Op dat moment verkeerde de constructeur in zware financiële moeilijkheden en lag er zelfs een bankroet op de loer. Het model kende echter een dusdanig groot succes dat het Porsche overeind hield in de eerst volgende jaren. Het gaf Porsche de mogelijkheid om hun legendarische 911 model verder te ontwikkelen en te produceren.

Op de Amerikaanse markt werd de 924 in 1983 vervangen door de 944, terwijl hij in andere landen nog verkrijgbaar was tot 1985.

 

Porsche 924 Turbo

Door het grote verschil in prestaties tussen de standaard 924 en de 911 modellen, werd al snel de nood ingezien om een krachtigere versie van de 924 op de markt te brengen. Omwille van de eerder opgedane ervaring met turbo motoren werd besloten om deze technologie ook toe te passen op de 924. De Porsche 924 Turbo werd geintroduceerd in het modeljaar 1978, en kreeg intern de typebenaming 931.

Afbeeldingsresultaat voor porsche 924 turbo

Er werd vertrokken van dezelfde 2.0 liter motor, maar door een aantal ingrepen en toevoeging van een KKK K-26-turbolader werd het vermogen opgetrokken naar 170 PK. Het vermogen van de 924 turbo kwam daarmee aardig in de buurt van dat van de 911 SC (180PK). Er werd een 5-versnellingsbak gemonteerd, en hij werd rondom voorzien van schijfremmen.

 

Uiterlijk verschilt hij van de gewone 924 door de NACA sleuf in de motorkap + de extra openingen vooraan voor de luchttoevoer, en 15-duims lichtmetalen velgen (16″ in optie).

De grote warmetontwikkelingen in het motorcompartiment veroorzaakte in de beginperiode allerlei problemen met pakkingen en dichtingen. Bovendien zorgde de hitte ook voor een verkorte levensduur van de turbolader. Deze problemen werden aangepakt en verholpen bij de 2de reeks die verscheen in 1982. De betrouwbaarheid nam toe door een aantal technische maatregelen, en ook het vermogen werd verhoogd tot 177 PK.

 

Porsche 924 S

Afbeeldingsresultaat voor porsche 924 s

In 1986 werd de 924S geïntroduceerd. Er werd een 944 motor en aandrijflijn van de eerste generatie ingelegd die 150 Pk ontwikkelde terwijl het interieur “old style” bleef. Hierdoor kon de basisprijs laag blijven en werd de verkoop van het toenmalige Porsche instapmodel weer aangezwengeld.

In het laatste productiejaar, 1988, werd het vermogen van de 924S ook opgetrokken naar 163 Pk. Dit maakte van de 924S een snellere auto dan de 944 door het geringere gewicht en licht betere aërodynamica.

 

Porsche 924 Carrera GT

Afbeeldingsresultaat voor porsche 924 carrera GT

 

Speciale versies

924 Carrera GTS:

Afbeeldingsresultaat voor porsche 924 carrera gts

924 Carrera GTR:

Afbeeldingsresultaat voor porsche 924 carrera gtr

 

Specificaties

 

Technische gegevens:

924 924 Turbo 924 S 924 Carerra GT
CC 1984 1984 2479 1984
Vermogen (pk/tpm) 125/5800 170/5500 150/5800 210/6000
Koppel (Nm/tpm) 165/3500 245/3500 195/3000 280/3500
Topsnelheid (km/u) 204 225 219 240
0-100 km/h (s) 9,6 7,7 8,8 6,9
Gewicht (kg) 1130 1180 1217 1180