Modellen

Introductie

Watergekoelde Porsches met een motor voorin? Met de introductie van de Porsche 924 bleven ze twee decennia lang een wezenlijk onderdeel van het merkgamma.

Ze staan bekend om hun bijzondere rij-eigenschappen, en zijn mede dankzij het uitmuntend onderstel een waar genoegen om er mee te rijden. Ondanks de sportieve eigenschappen kan je er comfortabel lange ritten mee rijden waardoor ze stuk voor stuk touring auto’s zijn in de ware zin van het woord. Geheel naar Porsche traditie zijn ze eveneens uitermate degelijk en betrouwbaar.

In de volgende hoofdstukken trachten we je de nodige informatie te geven om een goed algemeen beeld te krijgen van de verschillende transaxle modellen en versies die door Porsche op de markt gebracht zijn.

Het is geenszins onze bedoeling om hier alle mogelijke historische en technische gegevens neer te zetten. Dit hebben vele anderen ons al op een uitstekende manier voorgedaan. Als je na het doornemen van deze pagina’s nog met onopgeloste vragen zit, kijk dan even onder de rubriek ‘Weblinks’ voor andere websites boordevol nuttige en gedetailleerde informatie.

Transaxle Tijdslijn

 

Historiek

Porsche introduceert in 1975 met de 924 voor het eerst een transaxle sportwagen. Dit instapmodel gaf het grote autoliefhebbende publiek de mogelijkheid om zichzelf een stukje Porsche exclusiviteit aan te meten.

Intussen werkte Porsche aan een nieuw topmodel. De 928, oorspronkelijk bedoeld ter vervanging van de 911 reeks, werd voorgesteld in 1977. Met het begin van de productie van de “grote Porsche” met V8-lichtmetalen-motor, aluminiumchassis en transaxle-bouwstijl ontstond de tot nu toe enige sportwagen die ooit tot “auto van het jaar” werd gekozen. De 928 was een ware revelatie en zijn tijd ver vooruit. Het model zou uiteindelijk 18 jaar lang in productie blijven.

In 1982 werd het Porsche gamma uitgebreid met de 944 reeks. Dit nieuwe model, waarvan het koetswerk was afgeleid van de 924, positioneerde zich tussen de 924 en de 911 reeks.

De 944 heeft onmiddellijk een grote invloed op de verkoopscijfers van de 924, die voor het eerst sinds het bestaan van de 924 model dalen.

Het model onderging een aantal evoluties en werd krachtiger en beter uitgerust. Naast de gekende coupeversie is ook een cabrio uitgebracht.

Samen met de 924 werd ook de 944 een groot commercieel success. De productie liep door tot 1991, waarna de Porsche 968 de fakkel overnam.

Aan het begin jaren 90 ging het minder goed met Porsche. De 944 was inmiddels al acht jaar op de markt en de verkoopcijfers begonnen aan een dalende trend. De 911 liep nog, en ook de 928 werd nog verkocht, maar dit was niet voldoende om het bedrijf financieel gezond te houden. Het merk had dringend een nieuw model nodig, echter ontbrak daarvoor het geld. Het werd uiteindelijk een evolutie van de 944. Talrijke aanpassingen en verbeteringen resulteerde in een geslaagde ontwikkeling van de 968. Hoewel de erfenis van het 944 koetswerk en interieur duidelijk zichtbaar is, beweerde Porsche dat 80% van de wagen ‘nieuw’ was. De motor, eveneens gebaseerd op de 944 S2 krachtbron, werd grondig onderhanden genomen, en was nu in staat om 240 pk pure kracht te leveren.

Zelfs de geweldige 968 kon de dalende verkoop niet afremmen en het einde van het Porsche transaxle tijdperk werd ingeluid door de productie van het 968  en 928 model in 1995 te beeindigen.

Van alle transaxle modellen werden samen meer dan 385.000 exemplaren geproduceerd. Hiermee vertegenwoordigen ze nog steeds een belangrijk aandeel in de algehele totaalproductie van Porsche.

 

Transaxle techniek

“Transaxle” is de Engelse benaming voor de as die de motor met de versnellingsbak verbind. Deze as is nodig omdat motor en koppeling voorin gemonteerd zijn en de versnellingsbak achteraan tussen de wielen zit, in tegenstelling tot de meeste Porsches die alles achteraan hebben zitten.

transaxle conceptBij een transaxlesysteem worden de achterwielen aangedreven via een complex dat de versnellingsbak met het differentieel combineert. Door de plaatsing van motor en differentieel/versnellingsbak te spreiden bekomt men een nagenoeg ideale gewichtsverdeling (48 voor/52 achter) over beide wageneinden.

Daardoor hebben deze wagens als het om beweging om hun langs-as gaat een zekere traagheid, waardoor ze minder snel in een slip kunnen geraken. Het weggedrag is voorspelbaar, en vertoont een lichte neiging tot onderstuur. Omwille van de ideale gewichtsverdeling kan dit onderstuur effect met het gaspedaal progressief omgezet worden naar overstuur.

Het gebruik van de transaxle techniek is overigens niet beperkt tot Porsches. Ook andere fabrikanten waaronder Mazda en Alfa Romeo gebruiken eveneens transaxle oplossingen voor sommige van hun modellen.

 

Productiecijfers

Samenstelling Chassisnummer